Att göra sig synlig på nätet är en stor utmaning för svenska företag. De vänder sig i stor utsträckning till mediebyråer för att lyckas med den digitala marknadsföringen. En av de största anledningarna är att kunna hantera sociala medier på rätt sätt.
Nyligen släppte Internetstiftelsen en rapport som visade att hela 83 % av svenskarna använder sociala medier. Därför är det fullt naturligt att företag försöker nå ut till sin målgrupp på bland annat Facebook och Instagram. Samtidigt har det varit mycket debatt de senaste åren om ”Storebror ser dig” som syftar till att uppvisa hur användare övervakas. Den effekten av sociala medier är viktig att undvika och där kan en mediebyrå i Stockholm hjälpa till. Mediebyråer är experter på PR och kommunikation. Det är oerhört viktigt att det tilltänkta budskapet uppfattas på ett positivt sätt av målgruppen.
Integritetsfrågan blir allt viktigare
Ungefär hälften av alla svenskar känner sig oroliga för att storföretag inkräktar på deras personliga integritet. Det kan jämföras med att bara en femtedel oroar sig för svenska myndigheters intrång. De stora bovarna är Google och Facebook som har blivit kända för att samla in kopiösa mängder data från sina användare. Inom digital marknadsföring är begrepp som ”targeting” och ”re-targeting” centrala för att vända sig till de som är som mest intressanta för ens produkter eller tjänster. Frågan är bara hur det kan göras utan att känslan blir negativ för den som ser reklamen.
En mediabyrå klarar den svåra balansgången
Under utformningen av en digital marknadsföringskampanj handlar mycket om att väga för- och nackdelar mot varandra. Att annonsera brett kan bli dyrt och leda till att många utanför målgruppen ser annonserna, men antagligen blir effekten bra för att öka kännedomen om varumärket hos allmänheten, vilket kan bli otroligt lönsamt på lång sikt. Extremt riktade annonser kan bli kostnadseffektivt och leda till att annonserna främst ses av de som är köpbenägna, men det kommer inte öka synligheten online på samma sätt. Här följer en lista med några tips för att lyckas:
- Budskap som engagerar – Den bästa reklamen brukar inte ens kännas som reklam, utan snarare vara något som spelar på känslor och skapar diskussion.
- Relevant och sanningsenligt innehåll – Att tänka på är att personer som sitter vid datorn kan kolla upp fakta med en enkel sökning. Ändå försöker många företag vilseleda med sin marknadsföring, vilket inte sällan straffar sig.
- Var inte för inaktiv – En stor anledning till att företag misslyckas är att de saknar en långsiktig strategi. Det räcker inte att göra några inlägg på Twitter eller Facebook och sedan försvinna i flera månader. Bra kampanjer är genomtänkta och återkommer med nytt innehåll med jämna mellanrum.
- Använd influencers – Det kan vara personer som driver webbsidor/bloggar som är relevanta för din bransch. När budskapet inte kommer direkt från företaget upplevs det ofta som mer äkta, även om influencern har fått betalt för att sprida budskapet.
- Gör uppföljningar – Använd verktyg som till exempel Google Analytics för att följa upp vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt.
En mediebyrå kan hjälpa till med allt detta och mer därtill. Erfarna medarbetare som dragit lärdomar från tidigare kampanjer är ovärderliga, eftersom du som företagare slipper prova dig fram och slösa upp marknadsföringsbudgeten i onödan.