Idag tänkte vi behandla ett högintressant ämne som många i lagerbranschen diskuterar. Det handlar om hur man på olika sätt kan automatisera lagren. Vi har alla sett bilder på i princip personalfria lager, men hur bra är det egentligen? Idag diskuteras frågan både som ett ämne för social och ekonomisk hållbarhet.
Det är lätt att tro att förnyelse och innovation alltid är bäst ur klimatperspektiv, men det är förstås inte alltid så enkelt att komma fram till en sådan slutsats. Begagnade truckar kan till exempel ha en betydligt högre livslängd än nya automatiska varianter som inte heller förs av någon förare. Många menar också att samhället kommer utmanas av automatiseringen, som på olika sätt ställer frågor på sin spets.
Kan en robot göra allt?
En fråga som många näringsidkare ställer sig idag är just om det går att ersätta all arbetskraft med robot, och vad man har att vinna på det. En robot kan förvisso göra mycket jobb, och sett ut ett krasst perspektiv är även en truck ett slags robot. Den avlastar redan lagerarbetaren med tunga lyft på höga höjder, men föraren är där och koordinerar och fattar beslut som roboten idag inte är kapabel till att göra. Dessutom ska man inte underskatta värdet i att ha människor på plats i ett lager, och för många är det också en politisk fråga där man ifrågasätter automatiseringens positiva effekt på samhället.
Idag diskuteras det även om det kommer finnas möjlighet att ha självkörande lastbilar på vägarna. Inte minst skulle det förstås minska risken att någon skadas till följd av för långa arbetspass utan rast, som är en stor riskfaktor för lastbilschaufförer idag. Många vänder på perspektivet och menar att med bra och tydliga villkor behöver vi inte riskera att chaufförerna blir trötta på vägen om de har krav på rast och vilostunder.
Truckar med bra service
Idag vet vi att riskerna för olyckor på lager framför allt minskar av att man utbildar chaufförerna och certifierar dem med rätt material. Därför går truckförare en utbildning som säkerställer att man är medveten om vilka risker som finns med yrket och hur man bäst undviker olyckor. Utbildningen bör först och främst vara utformad på ett sätt för att stärka säkerheten för den anställda, så att man helt kan undvika olyckor.
Bra service och rätt utbildning är det som skapar en trygg arbetsplats. Lägg till god gemenskap mellan de som arbetar och en skön sammanslutning, så har man plötsligt skapat ett litet mikrosamhälle som smittar av sig på samhället i form av välmående människor på sociala arbetsplatser. Det är en brinnande fråga idag som många diskuterar, men egentligen borde det vara enkelt att dra slutsatsen. En välmående arbetsplats med människor som arbetar och som återvinner truckar för att förlänga livsstiden, torde vara bättre för samhällsutvecklingen i stort. Det ska bli intressant att följa utvecklingen vidare och se vart vi landar om 10, 20 år och hur lagerverksamheten ser ut. Kanske har det inte skett så mycket förändringar som vi tror är möjligt idag?