Kändisar och marknadsföring
Det blir större och större att anlita kändisar och influencers för att marknadsföra nya produkter och kampanjer hos företagen. Offentliga personer såsom dessa har otroligt stor räckvidd när det kommer till att nå ut till människor och där ser företagen en stor kundgrupp och stora möjligheter till ökade intäkter.
Att försöka sälja in en mobiltelefon till en individ idag kan vara svårt när utbudet är stort, därför är det viktigt att hitta rätt sorts marknadsföringsstrategier. Ett företag som tycks hittat ett bra koncept är Huawei som tagit hjälp av kändisar för att marknadsföra deras senaste tillskott Huawei P30 Pro och det har givit dem deras bästa försäljningsår hittills. För marknadsföringen av denna mobiltelefon har Huawei använt sig av Zara Larsson och Sarah Sjöström som sina ansiktet utåt för kampanjen. Båda kändisarna har gjort sig ett namn och det har blivit ett stort varumärke. Resultatet av detta gör att kampanjen eller publicering i sociala medier når ut till många personer, vilket med stor sannolikhet kommer ge större intäkter för företaget.
Som konsument köper du produkter som känns gedigna och har ett bra omdöme för att säkerställa att en bra produkt är det som följer med hem. Hur får du som konsument det här intrycket av en produkt? Vi lyssnar på reklam och vad andra i vår omgivning säger om produkten. Vi lyssnar främst på anhöriga och personer vi känner en tillit till. Även förebilder och idoler har stor påverkan på oss. Som konsument kan man ha förtroende till en kändis av olika anledningar, exempelvis att kändisen har åsikter som du håller med om. Om kändisen du ser upp till talar gott om en produkt gör det dig mer trygg i valet av produkt. Detta bygger upp säkerhet inför ett köp och vi känner oss tryggare om att det blir ett bra köp.
Marknadsför med influencers
Företag behöver inte enbart använda sig av stora superkändisar för att marknadsföra sin produkt på ett effektivt sätt, en annan effektiv marknadsföringsstrategi är att använda sig av influencers. Det är personer som är kända digitalt och som har många följare i sociala medier, och det är deras följare du vill nå ut till. Denna sorts marknadsföring med hjälp av influencers kan användas på olika sätt. Ett alternativ är att skicka ut produktprover och inte förvänta sig någon publicering i influencers sociala medier. Detta kan resultera i både något positivt och negativt. Antingen kan produkten vara omtyckt och personen väljer att prata gott om den, men resultatet kan även bli tvärtom och du får en negativ reaktion. Annat sätt att använda sig av influencers är att betala dem för att marknadsföra produkter för ett företag. Ett samarbete inleds och influencers blir betald en summa pengar för att visa upp önskad produkt, antingen via en reklamkampanj eller i sociala medier. Det finns en del saker du ska tänka extra på när du väljer vem som ska få marknadsföra din produkt. Något man kan kontrollera är en influencers rykte och även undersöka till vilken målgrupp influencern riktar sig mot. Är det rätta målgruppen för dig? Om inte är det troligtvis inte rätt influencer att samarbeta med.